Pokud se pohybujete v oblasti marketingu nebo reklamy, pravděpodobně jste již slyšeli o hrubém hodnotícím bodu (GRP). Co to ale přesně GRP je a jak ho počítáme? Čtěte dále a dozvíte se více o základech výpočtu GRP.
Co je GRP?
GRP je zkratka pro Gross Rating Point a jedná se o míru kumulativního zásahu celé populace za dané časové období. To znamená, že se započítávají opakovaná zasažení stejnou osobou. Z tohoto důvodu může hodnota GRP přesáhnout 100. Tato metrika je užitečná zejména pro inzerenty, kteří chtějí měřit svou úspěšnost z hlediska dosahu a četnosti.
Jak GRP počítáme?
Vzorec pro výpočet GRP je poměrně jednoduchý – Dosah x průměrná frekvence = GRP. Například pokud má kampaň dosah 20 % a dosáhla ho 5krát, pak její GRPs bude 20 x 5 = 100. Je důležité si uvědomit, že výpočet by se měl vždy provádět za určité časové období (den, týden, měsíc, období kampaně atd.).
Jaký je jeho účel?
Účelem této metriky je změřit komunikační sílu dané kampaně. Čím vyšší číslo, tím větší je její dopad na povědomí a chování lidí vůči vašemu produktu nebo službě. Pravidelným měřením tohoto čísla v průběhu kampaní získáte přehled o tom, zda vaše kampaně plní své cíle, či nikoli.
Závěr
Jako marketéři a inzerenti musíme pochopit, jak vypočítat GRP, abychom mohli přesně vyhodnotit výkonnost našich kampaní. Pochopíte-li základy výpočtu této metriky, budete moci lépe porozumět své cílové skupině a lépe se rozhodovat při odpovídajícím sestavování kampaní. Při správném použití a analýze vám pomůže určit, zda zasahujete požadovanou cílovou skupinu, nebo ne, abyste ji mohli odpovídajícím způsobem upravit pro dosažení maximální účinnosti.