Marketing influencerů je jedním z nejefektivnějších způsobů, jak zvýšit dosah vaší značky a budovat vztahy s influencery. Je stále populárnější, ale může být obtížné vědět, jak začít. V tomto příspěvku prozkoumáme, jak můžete vytvořit strategii influencer marketingu, která bude fungovat pro vaši značku.
Kdo je „Influencer“?
Dříve to byli politici, novináři, herci a muzikanti – ale teď jsou do hry zapojení i online tvůrci. Mezi influencery patří celebrity, ale i lidé, kteří dostali svou slávu díky sociálním sítím. Jejich sledující na ně slyší a vnímají je jako autoritu. To je nakonec velmi výhodné pro firmy, protože mohou vynaložit poměrně malé prostředky na platbu influencerovi za propagaci produktu oproti vskutku velkým částkám za televizní nebo rozhlasovou reklamu nebo outdoorovou reklamu.
Co je influencer marketing?
Influencer marketing je typ marketingu na sociálních sítích, který zahrnuje vytváření vztahů s influencery ve vašem oboru nebo výklenku. Influenceři jsou lidé, kteří mají zavedenou online přítomnost a velký počet sledujících na svých účtech na sociálních sítích. Využitím těchto influencerů můžete získat přístup k jejich publiku a rozšířit dosah své značky.
Jak využít influencer marketing pro svou značku?
Prvním krokem při využívání influencer marketingu pro vaši značku je identifikace správných influencerů, se kterými budete spolupracovat. To znamená provést průzkum potenciálních partnerů a zjistit, zda odpovídají vašemu cílovému publiku a cílům. Jakmile identifikujete potenciální partnery, je důležité k nim přistupovat správným způsobem – klíčové je navázání oboustranně výhodného vztahu.
Úspěšné příklady:
@savv.labrant Spa day!👧 Code 15HYDROBOOST for 15% off @neutrogena_us’s Hydro Boost products on @amazon! These are for Moms only 😉 #MyNeutrogenaMoment #ad ♬ original sound – Savannah LaBrant
Nyní, když víme jak má správně provedný influencer marketing vypadat, pojďme se podívat jak vytvořit vlastní úspěšnou kampaň:
1.Začněte tím, že si určíte cíle a úkoly
Než začnete vytvářet strategii pro influencery, musíte si určit, čeho s ní chcete dosáhnout. Chcete mít více sledujících? Chcete zvýšit prodej nebo návštěvnost webových stránek? Definujte své cíle a úkoly, abyste měli něco konkrétního, na čem můžete pracovat. To vám pomůže zajistit, že vaše úsilí bude zaměřeno na dosažení těchto cílů.
Stanovení cílů marketingové kampaně s influencery je pro její úspěch zásadní. Není překvapením, že 18 % firem, které se věnují influencer marketingu, nezaznamenalo žádnou pozitivní návratnost. Ať už chcete zvýšit počet návštěvníků, kteří přicházejí na vaše stránky, zvýšit počet příznivců vaší značky na sociálních sítích nebo zlepšit pověst vaší firmy, stanovení cílů je předpokladem budoucího úspěchu.
Navíc znalost toho, PROČ kampaň influencer marketingu provádíte, pomáhá určit způsob měření její účinnosti a rozhoduje o tom, které influencery oslovíte. Chcete-li se ve světě influencer marketingu prosadit a zajistit si zdravou návratnost investic, nezapomeňte si nejprve definovat své cíle.
Sestavte plán jak cíle a výsledky inflencer marketingu budete moc měřit
Jakmile si stanovíte cíle, je čas měřit výsledky marketingových kampaní s influencery. To lze provést různými způsoby v závislosti na stanoveném cíli. Pokud například chcete zvýšit povědomí o značce, můžete se zaměřit na počet zmínek nebo sdílení v sociálních médiích, které vaše kampaň vyvolala. Pokud chcete zvýšit návštěvnost webových stránek, sledovali byste počet návštěvníků z účtů influencerů.
Tyto metriky vám pomohou vyhodnotit, jak úspěšná je vaše marketingová strategie influencerů a zda je třeba ji upravit. Pravidelné sledování a vyhodnocování kampaní – nejlépe každý týden – zajistí, že za každý dolar vynaložený na influencer marketing získáte maximální hodnotu.
Buďte kreativní, pokud jde o obsah
2.Určete na koho přesně cílíte
Úspěšná marketingová strategie influencerů je založena na hledání správných lidí, se kterými můžete sdílet své sdělení, a správných influencerů, kteří je osloví. Proto je důležité mít jasnou představu o tom, na koho se zaměřujete, ještě než začnete plánovat. Vytvoření osobností publika vám pomůže přesně zúžit okruh těch, které byste měli oslovit, ať už se jedná o další členy vašeho současného kmene, nebo o zcela novou demografickou skupinu. S těmito informacemi v ruce pak můžete vytvořit persony influencerů, které odpovídají každé z těchto různých skupin, takže nakonec získáte dokonalé ambasadory své značky, kteří budou vaše sdělení šířit nadšeným a nadšeným tónem!
3.Vyberte si správné influencery
Dalším krokem je výběr správných influencerů pro vaši kampaň. Než je oslovíte, zvažte velikost jejich publika, míru zapojení a kompatibilitu s hodnotami vaší značky. Měli byste se také podívat na typ obsahu, který obvykle vytvářejí, a ujistit se, že je v souladu s tím, čeho se snažíte svou kampaní dosáhnout. Klíčem k úspěchu je najít influencery, kteří budou vyhovovat jak vaší značce, tak svému publiku.
Vytvořte seznam influencerů
Při výběru influencerů, se kterými chcete spolupracovat, se zaměřte na lidi, se kterými bude vaše publikum spolupracovat a kterým budete důvěřovat. Měli byste hledat influencery, kteří mají nadšené příznivce, kteří se do jejich obsahu skutečně zapojují. To znamená dobrou míru zapojení a autentické sledující, nikoliv jen nadsazený počet řízený roboty a falešnými účty. Ujistěte se, že jste vybrali influencery, jejichž tón hlasu je nadšený a v souladu s vaším – tak bude mít vaše společné úsilí větší pravděpodobnost kýženého obchodního dopadu!
Jak poznat „špatné“ influencery?
Při hledání influencerů pro své marketingové kampaně je důležité vědět, na co si dát pozor. Mezi časté signály, které by měly vzbudit podezření, patří chybějící profilový obrázek, urážlivá uživatelská jména, soukromé nebo anonymní profily, nerovnoměrná základna sledujících, kdy influencer sleduje více lidí, než kolik jich sleduje jeho, šablonovité životopisy, žádný odkaz na jeho webové stránky a málo originálního obsahu nebo žádný. Pokud je profil také velmi nový nebo pokud tón hlasu působí příliš vzrušeně, pak si kupující dávejte pozor – to vše mohou být ukazatele, že máte co do činění s někým, kdo není legitimním influencerem. Než se pustíte do dalšího postupu, nezapomeňte si udělat průzkum a ujistěte se, že přesně víte, s kým spolupracujete!
Důležité je také zvážit, zda se dobře hodí ke sdělení a hodnotám vaší značky – pokud se jejich osobní branding neshoduje s vaším, nemusí se v tuto chvíli vyplatit o ně jako o influencery usilovat. Nakonec zvažte, zda již dříve spolupracovali s podobnými značkami – to může být skvělým ukazatelem toho, jak úspěšní mohou být při propagaci té vaší!
4.Udělejte si svůj vlastní rozbor influencerů
Při hledání nejlepšího influencera pro váš projekt je důležité se podívat na typ obsahu, který zveřejňuje, a na to, jak často je sponzorovaný. Pokud již zveřejňují hodně placených příspěvků, jejich míra zapojení nemusí zůstat konzistentní, takže byste se měli poohlédnout také po dostatku organického obsahu. Při předkládání nabídky berte v úvahu množství požadovaných příspěvků, protože příliš mnoho příspěvků v krátkém časovém úseku pro ně může být obtížné přijmout. Mějte na paměti, že influenceři jsou velmi žádaní, a když je oslovujete, musíte to dát najevo, takže si dejte čas na to, abyste skutečně poznali jejich kanály a jejich publikum.
5.Kontaktujte influencery: ideálně osobně
Oslovení potenciálních influencerů se někdy může zdát poněkud skličující, ale se správným přístupem to může být neuvěřitelně úspěšný počin. Začněte organickou interakcí s jejich příspěvky – lajkujte a komentujte, pokud je to vhodné. Tím, že jim projevíte uznání za jejich práci, si vytvoříte předpoklady pro zahájení produktivní konverzace – navíc tím dáte najevo, že to s potenciální spoluprací myslíte vážně. Až budete připraveni, pošlete jim přímou zprávu nebo e-mail, ve kterém jim nastíníte svou značku, cíle kampaně a podrobnosti o tom, jak by jim spolupráce s vámi prospěla. Budete na cestě k vybudování něčeho úžasného!
6.Úzce spolupracujte s influencery
Abyste ze spolupráce s influencerem vytěžili maximum, je důležité nechat ho předvést jeho schopnosti při tvorbě obsahu! Poskytněte jim určité pokyny, aby věděli, co od nich očekáváte, ale neočekávejte, že budou celou kampaň řídit. Influencer, který tvrdě pracoval na vybudování své sledovanosti, nepřijme dohodu, díky níž bude jeho osobní značka působit nekonzistentně – bude nadšený, že má příležitost předvést své dovednosti a odborné znalosti!
Vytvářejte poutavý obsah
Jakmile jste identifikovali ty správné influencery pro vaši kampaň, je čas vytvořit poutavý obsah, který bude rezonovat s jejich publikem. To může zahrnovat sponzorované příspěvky, příběhy, videa nebo dokonce živé akce v závislosti na povaze vaší kampaně. Mějte na paměti, že skvělý obsah by měl diváky inspirovat k akci – ať už jde o lajkování příspěvku nebo kliknutí za účelem nákupu produktu či služby – proto se zaměřte na vytváření obsahu, který u diváků vyvolá odezvu.
7.Spusťte kampaň a vždy měřte výsledky
Spuštění kampaně s influencery může být vzrušující, protože vám dává možnost získat spoustu lajků a komentářů. Co je však skutečně důležité, je měření její účinnosti z hlediska návratnosti investic. Naštěstí to můžete udělat pomocí parametrů UTM! Přiřazením jedinečných odkazů influencerům získáte mnohem přesnější měření, které lze převést na hmatatelné výsledky. Budete tak mít jasnou představu o tom, jak úspěšná vaše kampaň byla – a co je třeba příště zlepšit.
Pro a proti inflencer marketingu
Pokud chcete své marketingové úsilí posunout na vyšší úroveň, je influencer marketing skvělým způsobem, jak toho dosáhnout. Spolupráce s influencery neboli lidmi, kteří mají na sociálních sítích poutavé příznivce, může být účinným způsobem, jak oslovit široké publikum. Než se do toho ale ponoříte, podívejme se na výhody a nevýhody influencer marketingu, abyste se mohli informovaně rozhodnout, jak postupovat dál.
Pro
Spolupráce s influencery má mnoho výhod. Jednou z největších výhod je, že je často nákladově efektivnější než tradiční reklama. Získáte také okamžitý přístup k cílové skupině, což vám může pomoci rychle oslovit více lidí. Pokud se navíc rozhodnete pro menší influencery, pravděpodobně získáte kvalitní obsah, který můžete po dohodě s influencerem použít na svých vlastních kanálech. V neposlední řadě je influencer marketing skvělý pro zacílení na generaci Z – lidi ve věku 18 až 25 let, které je často obtížné oslovit tradičními metodami.
Proti
Jednou z možných nevýhod spolupráce s influencery je, že může být obtížné měřit úspěch. Ačkoli se samotný Instagram a nástroje třetích stran zlepšují ve sledování výsledků, stále to není tak přesné jako u jiných metod, jako je reklama na Facebooku nebo PPC kampaně. Navíc v závislosti na typu kampaně – ať už jde o akvizici, nebo oslovení – může být těžké určit, zda byla kampaň úspěšná, nebo ne, až dlouho po jejím skončení.
Při správném použití může být influencer marketing účinným způsobem, jak rychle oslovit velké publikum, aniž by to přišlo draho. Jen nezapomeňte, že stejně jako s jakoukoli jinou formou marketingu jsou s ním spojeny výhody i nevýhody, takže než se do něj pustíte, věnujte nějaký čas jejich zvážení. Tím zajistíte, že vaše příští kampaň bude co nejúspěšnější!
Rozdíl mezi ambasadory a influencery
Ve světě marketingu se hodně mluví o influencerech a ambasadorech. Jaký je ale přesně rozdíl mezi těmito dvěma pojmy? Je důležité tento rozdíl pochopit, protože ovlivní, jak budete přistupovat ke svým marketingovým kampaním. Pojďme se blíže podívat na to, čím se ambasador liší od influencera.
Co je to ambasador?
Ambasadory jsou obvykle lidé, kteří si ke značce za určitou dobu vybudovali silný vztah. Často poskytují zpětnou vazbu o produktech nebo službách, které společnost nabízí, a pomáhají šířit informace o těchto produktech nebo službách prostřednictvím svých kanálů v sociálních médiích, blogů nebo jiných webových stránek. Tento typ partnerství může být výhodný pro obě strany, protože umožňuje firmě využívat zákaznickou základnu a mít přístup k reálné zpětné vazbě od svých zákazníků.
Jak se od něj lyší influencer?
Influencer je člověk, který si díky svým odborným znalostem v určité oblasti vybudoval na sociálních sítích velkou skupinu příznivců. Společnosti využívají influencery jako součást svých marketingových kampaní, protože jim věří, že jejich sdělení osloví velké množství potenciálních zákazníků. Influenceři jsou také vnímáni jako důvěryhodnější než tradiční reklamní kanály, protože jsou považováni za nestranné a autentické zdroje informací. Tento typ vztahu však není vždy dlouhodobý; většina společností se rozhoduje spíše pro jednorázové kampaně než pro trvalou spolupráci s influencerem.
Klíčový rozdíl mezi ambasadory a influencery spočívá ve vztahu mezi nimi a společností, kterou zastupují. Zatímco ambasadoři mají se značkami obvykle navázané dlouhodobé vztahy, influenceři jsou častěji využíváni pro jednorázové kampaně s cílem oslovit nové zákazníky nebo propagovat konkrétní produkty či služby.
Influencer Marketing vs. Osah Generovaný Uživateli: Co Je Efektivnější?
S rozvojem sociálních médií je nyní k dispozici mnoho způsobů, jak propagovat své podnikání a oslovit potenciální zákazníky. Dvěma nejoblíbenějšími metodami jsou influencer marketing a obsah generovaný uživateli (user-generated content, UGC). Jaký je však mezi nimi rozdíl? Jak se můžete rozhodnout, který bude pro vaši firmu nejvhodnější? Pojďme si to rozebrat.
Výhody Obsahu generovaným uživateli
Obsah generovaný uživateli je jakýkoli obsah vytvořený zákazníky, který odráží jejich zkušenosti s vaší značkou nebo produktem. Může se jednat o cokoli od příspěvků na blogu, obrázků, videí, recenzí atd., vše vytvořené lidmi, kteří váš produkt/službu skutečně zakoupili nebo použili. UGC se stává stále populárnějším, protože je považován za důvěryhodnější než tradiční reklama, protože pochází přímo od zákazníků, nikoli od společnosti, která se snaží něco prodat. Kromě toho je UGC často poutavější a působivější než tradiční reklama, protože v ní vystupují běžní lidé namísto modelů nebo celebrit.
Klíčový rozdíl
Jaký je tedy klíčový rozdíl mezi influencer marketingem a UGC? Největší rozdíl spočívá v tom, že influenceři jsou placení profesionálové, zatímco tvůrci UGC jsou obyčejní lidé, kteří vytvářejí obsah z vlastní vůle, aniž by za něj dostali zaplaceno (i když mohou dostávat produkty zdarma). Navíc influenceři mají často větší sledovanost než typičtí tvůrci UGC, což může firmám pomoci rychleji oslovit více potenciálních zákazníků. Oba typy obsahu však mohou být účinné pro oslovení nového publika, pokud jsou používány strategicky a autenticky.
Při rozhodování, jak propagovat své podnikání na internetu, máte nyní na dosah ruky tolik možností! Jak influencerský marketing, tak obsah vytvářený uživateli mohou být mocnými nástroji pro autentické navázání kontaktu s potenciálními zákazníky; každý z nich má však své jedinečné výhody, které je třeba vzít v úvahu před rozhodnutím, kterou cestou se vydat.
Často Kladené Otázky
Kolik stojí influencer marketing?
Vlivným osobám s obrovským dosahem je třeba za jejich úsilí platit a výše částky může záviset na velikosti kampaně. Podle studie společnosti eMarketer o výdajích na influencer marketing utratí americké značky do roku 2022 neuvěřitelné 4 miliardy dolarů! Pokud jde o stanovení rozpočtu na kampaň s influencery, měli byste zvážit své cíle a také požadovaný systém platby influencerů. Někomu může vyhovovat paušální poplatek, ale pro jiné může být možností, která stojí za zvážení, také partnerská struktura. eMarketer ve své studii uvádí, že 9,3 % amerických značek již pro své kampaně s influencery využívá model partnerských plateb – můžete tedy i vy! Ať už se rozhodnete jít jakoukoli cestou, nikdy nebyla lepší doba než nyní, abyste využili influencery a dostali své produkty nebo služby do povědomí.
Pokud si chcete najmout influencera na Instagramu, pak byste měli vědět, jaká je běžná sazba. Obvykle je základní odhad 1500,-Kč x 10 000 sledujících plus další faktory, které mohou být zahrnuty do konečné sazby. A pokud jednáte s malým nano- nebo mikro-influencerem, pak je pravděpodobné, že budete mít určitou flexibilitu, pokud jde o fakturační podmínky.
Vyplatí se spolupracovat s microinfluencery?
Spolupráce s mikroinfluencery je dnes pro marketéry zajímavou příležitostí. Nejenže mají mnohem užší zaměření než většina větších influencerů, ale také velmi loajální sledující, kteří je považují za odborníky na danou problematiku. To nabízí výhody, které jiným způsobem jednoduše nezískáte, a pomůže vám rychle a efektivně vybudovat vaši přítomnost na trhu. Je však důležité všechny influencery důkladně prověřit z hlediska autenticity, a to jak velké, tak malé; existují specializované nástroje, které to usnadňují, a také agentury a specialisté, kteří se v tom vyznají! Pokud jste připraveni otřást svými strategiemi, mikroinfluenceři by mohli být přesně to, co potřebujete!
Závěr
Marketing influencerů může být neuvěřitelně mocným nástrojem, pokud se provádí správně – ale začít není vždy snadné! Dodržováním těchto kroků však můžete vytvořit účinnou strategii influencer marketingu, která bude fungovat jak pro vás, tak pro influencery zapojené do vašich kampaní. Stanovením jasných cílů, výběrem vhodných influencerů a vytvořením poutavého obsahu můžete maximalizovat potenciál každé kampaně a zajistit si úspěch během okamžiku!